Viekää minut baariin, veljet
Tuoppi ostakaa
Hitto joo, mä en pelle oo
Jos mies en olla saa
Viekää minut baariin, veljet
Tuoliin nostakaa
Sillä vittu joo, mä en pelle oo
Jos mies en olla saa
Kuka luki vuonna 1978 Arto Pajukallion ja Juhani Kannen haastattelun
"Antakaa meidän olla rauhassa" Suomen kuvalehden numerosta 41
(13.10.1978)? Itse olin tuolloin viikon lomalla Kuusamossa ja haastattelun
luettuani lähetin lähes välittömästi vastineen kyseistä artikkelista
Suomen Kuvalehteen, mitä ei tietenkään julkaistu! Eihän tyhmän "rokkarin" mielipiteet ole niin fiksuja, että niitä voisi ainakaan Suomen Kuvalehdessä julkaista.
Haastattelu on paikoin ihan
asiaa, mutta siellä tällä Arto ja Juhani uppoavat järkeään myöten
juoksuhiekkaan. Ensinnäkin Artolla on haastattelua tehdessä kaulassaan Bob Dylan koru.
Tuo Dylan, etniseltä taustaltaan juutalainen, folk-ikoni Robert Zimmerman, sanansasyöjä ja takinkääntäjä, varsinainen väkivallan vastustaja, rahoitti
Israelin armeijan tankkihankintoja Jom Kippur sodassa ja sitten vuonna1979
hurahti kristilliseen uskoon, eli koki, että hänen isänsä rakasti maailmaa niin
paljon, että oli valmis tappamaan oman poikansa - ihailtavaa.
Toiseksi he jättävät mainitsematta, että Eppu Normaali ja nimenomaan
Pajukallion myöhempi bändikaveri Freud, Marx, Engels ja Jung yhtyeestä, Mikko
Saarela, aloitti maassamme 50-luvun musiikkia kuuntelevien nuorten nimittelyn
hulluksi keväällä 1977 julkaistulla Akne pop levyllä. Punkkarit myös
käynnistivät "fiftareiden" kanamunilla heittelyn Tigersien keikalla
juuri ennen poikien haastattelun julkaisua Särkänniemessä televisiokameroiden
edessä 20.9.1978. Väkivalta ei siis suinkaan ollut vain "diinareiden"
ainoa itseilmaisukeino.
Haastattelun perusteella voi päätellä, että kumpikaan kaveruksista ei ole
tullut koskaan ajatelleeksi sitä, kuinka ja miksi jengit syntyvät. He eivät
myöskään hiisku sanallakaan eri poliittisten puolueiden ja nimen omaan
vasemmistolaisen nuorisopolitiikan aikaansaamattomuuksista pääkaupunkiseudulla.
Tämä nuorison tyhjä toimettomuus on pääsyy siihen, miksi Kehä III:sen
sisäpuolelle pakkautuneiden nuorten keskinäiset kahinat olivat tuolloin ja ovat
olleet aina kaikkein pahimmat.
Ja on sanottava, että tämä poliitikoiden toimintamalli "One brick
on the wall" eli "nuoriso- ja bänditiloilla sekä
skeittirampeilla" tie kiltiksi kuluttajaksi ja vaalikarjan jäseneksi
jatkuu aina vaan ja yhä edelleen. Haastatellut pojatkaan eivät aikuistuttuaan
ole panneet tikkua ristiin vallitsevan käytännön muuttamiseksi.
Kolmanneksi Arto ja Juhani tekevät itsestään narreja ryhtyessään
selventämään rokkareiden ja punkkareiden välistä eroa:
"Täällä Suomessa punk-rock käsitettiin aivan väärin. Siitä
esimerkkinä Sex Pistolsin kohtalo. Punk ei lietso fasismi ja rasismia,
päinvastoin, se on näitä vastaan. Juuri siksi se on yhteiskunnan taholta
tahdottu vaientaa. Punk ei ole muoti, vaan yhteiskunnallinen ilmiö, joka ei
mene ohi ennen kuin olosuhteet muuttuvat. Se on poliittista musiikkia, vaikka
punkkarit eivät olekaan mitään opettajia, vaan kadunmiehiä, joiden laulujen
sanat kertovat siitä, miltä heistä tuntuu."
No saman tien pojat voisivat selventää, a) miksi skin headit ja
punkkarit ovat niin yhdennäköisiä pukeutumiseltaan, b) mikä on ero shokeeraavan
ja aatteellisen hakaristin käytöllä, c) miten yhtyeen fani erottaan hakaristin
eri käyttötarkoitukset, d) miksi Sid Vicious käytti hakaristi paitaa, e) mitä
punk-musiikin poliittisuus on parantanut nuorten mahdollisuuksia, f) miksi Eput
tai Pelle eivät ole kadunmiehiä, g) mitä nämä Eput ja Pelle ovat opettaneet
Suomen nuorisolle ja h) miksi punkmuoti on nykyään maan alla vaikka
yhteiskunnan henkinen ilmapiiri, olosuhteet ovat nykyään entistä kurjemmat vai
tarkoittaako tuo "
ei mene ennen ohi
kuin olosuhteet muuttuvat" sitä, että punk menee ohi myös silloin kun
olosuhteet huononevat?
Ja arvio, että yhteiskunta olisi halunnut vaientaa Britanniassa ja
Suomessa punkin, siksi että se oli fasismin vastainen, kertoo, että Pajukalliolta
ja Kannelta puuttuu ajattelu- ja päättelykyky. Sex Pistols yhtyeen basisti Sid
Vicious siis kuljeskeli ympäriinsä ja esiintyi keikoilla hakaristipaita päällä sekä
teki heil Hitler tervehdyksiä, siksi, että hän vastusti fasismia? Ja eiköhän
punk musiikin vastustus Suomessa johtunut pelkästään vastustajien alhaisesta
älykkyysosamäärästä. Yleismaailmallisesti punk-musiikkia vastustettiin varmaan
siksi, että kukaan ajattelukykyinen ja tunne-elämältään tasapainoinen ei
halunnut hukuttaa itseään meluavaan paskaan. Ja sitten on tietenkin olemassa
nämä itsensä kadottaneet ja koirakoulun käyneet yhteiskunnan toivot,
kullannuput, jotka sekä kuuliaisesti nielevät kurkustaan alas että vastustavat kiltisti kaikkea sitä, mitä heille sanotaan - hau hau.
Sitten veljekset möläyttävät: "Yleinen kiinnostamattomuus asioissa on huolestuttavaa. Entä sitten, kun
tämän päivän rokkarit ovat keski-ikäisiä, päättäjiä - jos he ovat samanlaisia
passiivista ja suvaitsematonta massaa? On helpointa heittäytyä ulkopuolelle,
paeta, mutta jonkunhan on kannettava vastuuta." ja lopuksi Arto:
"Tuntuu ällistyttävältä, ettei
viitsitä lukea kirjoja. Minä luen noin kolme kirjaa viikossa. En tiedä kuinka
paljon niistä opin, mutta yritän kuitenkin. Meillä on kasvamisen ja oppimisen
vimma"
No nyt pojat ovat jo keski-iän ylittäneitä ja voimme kysyä mihin
kasvamisen ja oppimisen vimma on nämä haastattelussa vasemmalle kallellaan
oleviksi itsensä tunnustaneet nuoret miehet sitten vienyt? Mistä he ovat olleet
kiinnostuneita? Wikipedian mukaan Juhani Kansi on sittemmin soittanut brittiläistä
tanssimusiikkia yhtyeessä Päät ja nykyään hän toimii Ylen kulttuurin ja
viihteen genretuottajana, mitä se sitten tarkoittanee (voisi ammattinimikkeen
perusteella kuvitella, että hän valikoi kansalaisille soveliaan kulttuurin ja
viihteen - siis kulttuuri- ja viihdesensori - toivottavasti kuitenkin ei)?
Suomen Kuvalehden vuoden 1978 haastattelussa vielä väkivallan
vastustajana esiintynyt Arto Pajukallio, on nykyään sitä mieltä, että sellainen
väkivaltaa pursuva leffa, kuin KIll Biil vol. 1, on erinomainen leffa, tunnetaan saman Wikipedian mukaan parhaiten Freud, Marx, Engels ja
Jung yhtyeen perustajajäsenenä, kitaristina ja lauluntekijänä. Eli Arto on kiitettävästi
kantanut vastuunsa muun muassa viinan juomista ja kaljan läträämistä ylistävän orkesterin
yhtenä jäsenenä ja näiden laulujen esittämisestä maamme nuorisolle. Ja
itsekritiikkiin vielä kykenemätön aivoiltaan pehmyt nuoriso on totta kai imenyt
itseensä mäyräkorien kusen ohella tämän rock-artistin välittämän mieskuvan; mies ei ole mies ellei se
pämppää niin, että pää on päiväkaupalla turvoksissa.
Juon juon minäpoika juon
Minä tykkään olla kännissä
Juon juon minäpoika juon
Tahdon heilua hulluna humalassa
Hei jaa ja otetaan taas
Minä rapulaan juon minä humalaan juon
Ja selvinpäinkin juon
Minä muutaman juon minä muutenkin juon
Ja sittenkin minä juon
Minä duurissa juon minä mollissa juon
Minä alkomahollissa juon
Talletustillin ja autotallin
Tillin tallin juon
Isoksi on kasvettu! Olisi ehkä kannattanut lukea muitakin kirjoja kuin kiljunkeitto-oppaat - ja ymmärtää lukemansa. Ja se on niin sivistynyttä suvaita aktiivista alkoholissa läträämistä ja olla itse mukana kantamassa vastuusta - kantamassa lisää viinaa pöytään - ei kukaan ainkan voi syyttää suvaitsemattomuudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti