Rock and roll antoi äänen sukupolvelleni, joka rikkoi menneisyyden kahleet. Rock 'n' rollissa ei ollut kyse mistään muusta, kuin patavanhoillisen yhteiskunnan kieltämien, syntisinä kammoamien tunteiden löytämisestä ja ilmaisemisesta sekä länsimaisten tekopyhien ja teennäisten arvojen hylkäämisestä. Ennen rock 'n' rollia ei ollut nuorisoa. Ennen rock n' rollia ei ollut elämää. Rock 'n' roll tuoksui kapinalle. Rock 'n' rollissa oli kahleeton, kesytön rytmi.


Rock and roll antoi nuorisolle äänen! Rock 'n' roll tarjosi nuorille aitoja tunne-elämyksiä ja muutti maailmaa ja nuorison minuus- sekä vapauskäsitettä lähes kolmen vuosikymmenen aikana enemmän kuin ainutkaan maalaus tai kirjallinen teos koskaan aiemmin maailmanhistoriassa.


Mutta musiikkia, joka tuoksuu vapaudelle, joka juoksee susien kanssa, ei enää tehdä. Ekonomit ja erilaiset rahantekokoneet ovat kaapanneet rock-musiikin pohjattomaan lompakkoonsa. Nuoriso on heidän huomaamattaan aivopesty. Heidät on häkitetty onnistuneesti. Kuvaavaa on, että tänä päivänä kalpeanaama rap-artisti matkii kuin apina esiintyessään orjuutettujen mustien käsimerkkejä! Kapinallinen rock 'n roll musiikki on vaihtunut pelkkään mauttomaan höttöhuttuun, viihdemusiikkiin.


Yhdysvaltalais-senaattorien vaimoille, jotka liimailivat kaupoissa myytäviin äänilevyihin "Help Save the Youth - don't buy rock and roll records" -lappusiaan, ei olisi tullut mieleenkään kutsua rock-musiikkia 1950 ja -60 luvuilla viihteeksi! Ei, Rock 'n' roll oli syvällä alimmaisessa Helvetissä Saatanan siemennesteellä siitettyä syntiä (Rock and Roll = alunperin slangisana, joka tarkoitti esiaviollista sukupuoliyhdyntää auton takapenkillä).


Rock-musiikki on nykyään yksi kertakulutushyödykkeistä, ovela menetelmä nylkeä vaikkapa älykännyköiden rullalautailun, pelikonsoolien sekä kaljan läträämisen ohella alitajuisen vapauden illuusion varjolla nuorilta rahat ja luulot pois. Mikä on sen kätevämpi menetelmä nuorisolaumojen kaitsemiseksi kaidalle polulle ja aivojesi pehmusteeksi kuin tyhjä, lantiotaan kutsuvasti vatkaavien ja yhdyntäliikkeitä matkivien vähäpukeisten naisten esittämä idolihumppa tai näiden karsean pelottavan näköisten pullamössöpoikakarjujen soittama ja tekovihaisella äänellä laulama paheellisen kovaääninen ja saatanallisen tylsä metallirock. Todellista virtuaalista vellimunien muovikapinaa - rock and roll is dead!

tiistai 19. marraskuuta 2013

Missä on mun sukupolvi?


Me olimme kerran nuoria ja me halusimme muuttaa maailman. Mutta miten meille useimmista kävi? Myimmekö sielumme heti ensimmäisen tilaisuuden tullen kuten Aabraham, joka olis valmis tappamaan oman poikansa kullasta, maineesta ja kunniasta? Vai vaihdoimmeko periaatteemme pelkkään leipään ja kulholliseen hernekeittoa kuten Eesau esikoisoikeutensa? Eihän kielemme suinkaan jäätynyt kiinni, kun häntäämme heiluttaen nuolimme tohkeissaan ensimmäisen tapaamamme silmäätekevän persettä?

Entä mitä meidän pitäisi ajatella kansalaisesta, joka luopuu unelmistaan ja ihanteistaan, kansalaisesta, joka kääntää takkinsa nopeammin kuin poliitikko valehdellessaan räpäyttää silmäänsä? Entä se Veltto miehenalku, joka vuonna 1975 kirjoitti koko maailmaa uhmaten: 

Kapinallinen, muka syyttä suotta
olen kumartanut tyhjyyttä jo liian monta vuotta
Mä kaadan vanhat jumalankuvat, alan uskoa huomiseen
Ei enää mitään aatteita eikä pakoa eiliseen.

Kuin hai laivaa. Huomaa maailmankaikkeuden
mairein hymy ja käden hellän herkkä taivutus
Käynnistä lanteesi, keinu tyttö, keinu
Ruumiillista tunteesi. liiku tyttö, liiku...


Ja vanhempana näin tämän saman kansanedustaja Pertti Virtasen sattumalta television uutislähetyksessä, kun Perussuomalaisten uudet jäsenet kokoontuivat lähinnä sääliä herättävän "jytkynsä" jälkeen huhtikuussa 2011 ensi kerran eduskunnassa. Kuvaruudussa tämä Veltto nuoleskeli liehitellen sylki suupielistä valuen, syli avoinna ja silmät kiiluen lööppikipeää narsistia, Kike Elomaata - Yäk!

Ja seuraavat Pertti-pojan viisaat sanat voi lukea edesmenneen omalle elämälleen murskanumeroin 16-0 hävinneen säälittävän kirjailija/runoilija/julkijuoppo Arto Mellerin Soundissa Lokakuussa 1976 tekemästä haastattelusta:

"James Dean ei laulussa 20 j.J.D. ole mikään mun kapinan symboli, vaan se on koko rock-kapinan symboli, ja se on laulu siitä missä tilassa kapina on 'vuonna 20 jälkeen James Deanin' eli tässä ja nyt."

Veltto ja hänen kuuluisa pakaraVako merkkinsä.
Huomaa kaulaa kiertävä talutushihna pantoineen

Parlamentaarikko Pertti on aika ovela. Hänhän narrasi meitä aiemmin mennen tullen. Baskerin päässä pitäminen eduskunnan istuntosalissa ei suinkaan ollut hänen kapinansa perimmäinen tavoitte vaan "copypaste" shamaani Pertti Virtanen oli todellisuudessa koko elämänsä ja kaikkinaisen henkisen kasvunsa tähdännyt "pakaravakonsa paljastaja" Kiken kohtaamiseen. Tämä karmea tosiasia paljastuu kun Virtasen singleä 20 j.J.D pyörittää oikeanlaisella levysoittimella takaperin vaihtelevalla nopeudella. Aivan epäselvästi voi erottaa Velton paljastavan, että itseään sairaalloisesti rakastavan, "mannerlaatta" Elomaan treenatut, öljytyt laululihakset ovat Jimmy Deanin sijaan koko rock-kapinan symboli, näin:

Pumppaa Kike, pumppaa
Vuonna viisikymmentä jälkeen James Deanin
Mä käännän katseeni Timo Soiniin
Ja hautaan vanhat ihanteet, hovinarriks muutun
Mä vaalikarjaa viihdytän, Itä-meren nimeen puutun

Punk-senaattori muka syyttä suotta
Olen kantanut berberiä riittävän monta vuotta
Unelmani kiellän kolme kertaa, uhman, kapinoinnin hylkään
Rokki-laulajan asun vaihdan Persu-Timo jytky ylkään

Käynnistä lihaksesi, keinu Kike, keinu
Ruumiillista tunteeni, pumppaa Kike, pumppaa

Vuonna viisikymmentä jälkeen James Deanin
Psyykkaan vaikka puhemiehen nuijan
Suomen traumaa tempuin hoivaan kautta täysistunnon
Sisään ulos, sisään ulos, alasin sun vanha kunnon

Sillä...
Eduskuntavaalit pesee rokkifestivaalit

Neitsytselibaattori ja Rockin Quisling
Mutta saavuttiko Veltto yhdyttäessään äänikuningattaren lopultakin aiemmin tietonsa ja tahtonsa tavoittamattomissa olleen psyykeensä? Vai onko hän nyt kirjaimellisesti kussut jälleen omiin housuihinsa (vrt. Kusessa LP:n kansi)? Ken elää, se näkee.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti